تعمیرات انواع اینورتر و درایو صنعتی و سافت استارتر و سروو درایو

راهنمای فارسی انواع اینورتر و درایو و تعمیرات درایو و اینورتر

تعمیرات انواع اینورتر و درایو صنعتی و سافت استارتر و سروو درایو

راهنمای فارسی انواع اینورتر و درایو و تعمیرات درایو و اینورتر

اتو تیون نمودن درایو اینورتر یاسکاوا omRon yaskawa varspeed L7 auto tune

 مهندس محمدیان 

09132211861

 

 

اتوتیون اینورتر درایو یاسکاوا     L7 

قابلیت اتوتیون که در بسیاری از درایوها وجود دارد به درایو امکان  می دهد که بتواند پارامترهای موتور را که بر روی پلاک موتور وجود ندارد محاسبه کند.

روی پلاک موتور، ولتاژ نامی، فرکانس نامی، لغزش در بارنامی یا سرعت در بار نامی، جریان نامی،  ، تعداد قطب و توان نامی موتور درج می گردد اما معمولاً مقاومت اهمی استاتور، اندوکتانس نشتی استاتور، اندوکتانس اصلی استاتور، نقاط اشباع آهن هسته، تلفات آهنی و ... وجود ندارد.

درایو با دانستن مقادیر روی پلاک موتور، می تواند با اتوتیون، مقادیری که ذکر شد را محاسبه کند و در جدول پارامترها ذخیره نماید. از این پارامترها در کنترل برداری (Vector control) که دقیق تر از کنترل به روش v/f است استفاده می شود.

برای اتوتیون موتورهای آسنکرون القایی از منوی گروه T1 و برای اتوتیون موتورهای گیرلس سنکرون، از منوی گروه T2 استفاده می شود.

T1.01 نوع اتوتیون را مشخص می کند. ساده ترین نوع اتوتیون، اتوتیون ساکن است، این نوع از اتوتیون برای موتورهایی که امکان حرکت آزادانه بدون بار ندارند مثل موتور آسانسور، مناسب است. برای موتورهایی که می توانند از بار جدا شوند و آزادانه بچرخند، اتوتیون چرخان   توصیه می گردد.

برای شروع اتوتیون باید ابتدا تمامی پارامترها از T1-01 تا T1-08 را مقدار دهی کنید.

برای این کار باید وارد منوی اتوتیون شده باشید سپس ورودی های BB1,BB   فعال کنید تا درایو از حالت Base Block خارج شود.

کنتاکتور بین درایو و موتور در صورت وجود را با دست فشار دهید تا ارتباط بین موتور و درایو برقرار گردد.


تنظیم شود

توضیح

پارامتر

1

نوع اتوتیون را مشخص می کند.

T1-01

از روی پلاک

توان نامی موتور (kw)

T1-02

از روی پلاک

ولتاژ نامی موتور (v)

T1-03

از روی پلاک

جریان نامی موتور (A)

T1-04

از روی پلاک

فرکانس نامی موتور (Hz)

T1-05

از روی پلاک

تعداد قطب های استاتور

T1-06

از روی پلاک

سرعت موتور در بار نامی (RPM)

T1-07

از روی انکودر

تعداد پالس های انکودر در صورت وجود انکودر

T1-08

%30 جریان نامی

جریان اساتور در حالت بی باری

T1-09

پس از اینکه کنتاکتور بین موتور و درایو وصل شد پارامتر T1-09 را وارد کنید. پیغامی مبنی بر اتوتیون ظاهر می شود. کلید Run را فشار دهید و صبر کنید تا اتوتیون انجام شود. پیغام successfully که ظاهر شود اتوتیون موفق بوده است.

اتوتیون نمودن auto tune اینورتر درایو Gefran جفران ADL300

مهندس محمدیان 

09132211861 

 

 اتوتیون  نمودن  اینورتر  درایو  جفران  Gefran  ADL300

 

در منوی 14 اطلاعات موتور را وارد کنید و سپس اتوتیون انجام می شود. ابتدا پارامتر های 2000 تا 2012 در منوی 14.1 تا 14.7را از روی پلاک موتور خوانده و به درایو بدهید.

سپس پارامتر 2020 را Enter کنید تا پارامتر ها وارد حافظه درایو گردد.اگر نیاز به اتوتیون گردان است و موتور می تواند بدون بار و آزادانه بچرخد در پارامتر 2022 اتوتیون گردان را انتخاب کنید. اگر هم موتور، امکان جدا شدن از بار ندارد اتوتیون ساکن را در پارامتر 2024انتخاب و Enter کنید.

پس از انجام اتوتیون، سایر پارامتر های موتور که در پارامتر های 2050 تا 2072 قرار دارند محاسبه شده و به حافظه درایو داده می شود.

پس از انجام اتوتیون، و در صورتی که خطا ندهد، پارامتر 2073 را Enter کنید تا پارامتر های اتوتیون وارد حافظه دائمی درایو گردد.

تنظیم گردد

توضیح

پارامتر

منو

از روی پلاک موتور

ولتاژ نامی موتور(v)

2000

14.1

از روی پلاک موتور

جریان نامی موتور (A)

2002

14.2

از روی پلاک موتور

سرعت موتور در بار نامی(Rpm)

2004

14.3

از روی پلاک موتور

فرکانس ناتمی موتور(Hz)

2006

14.4

از روی پلاک موتور

تعداد جفت قطب های موتور

2008

14.5

از روی پلاک موتور

توان نامی موتور(kw)

2010

14.6

از روی پلاک موتور

Cos fi موتور

2012

14.7

Enter

پارامترهای موتور به درایو منتقل گردد

2020

14.8

اگر نیاز بود

اتوتیون گردان

2022

14.9

Enter

اتوتیون ساکن

2024

14.10

0

نوع اتوتیون از نظر سادگی یا پیشرفتگی

2026

14.11

توضیح

پارامتر

منو

مقاومت اهمی استاتور(Ω)

2050

14.14

جبران dead time  (v)

2052

14.15

جبران گرادیان(v/A)

2054

14.16

اندوکتانس نشستی استاتور(mH)

2056

14.17

جریان مغناطیس کننده نامی(A)

2058

14.18

مقدار اشباع مغناطیس(A)

2060

14.19

فلوی نامی(Wb)

2062

14.20

فلوی اشباع(wb)

2064

14.21

اولین نقطه منحنی مغناطیس کننده

2066

14.22

دومین نقطه منحنی مغناطیس کننده

2068

14.23

سومین نقطه منحنی مغناطیس کننده

2070

14.24

مقاومت اهمی رتور(Ω)

2072

14.25

Save کردن پارامترهای اتوتیون در حافظه درایو

2078

14.26

برای انجام اتوتیون ، باید کنتاکتور اصلی بین موتور ودرایو وصل باشد. می توانید کنتاکتور را با دست فشار دهید تا در طول مدت اتوتیون، ارتباط بین خروجی درایو و موتور، برقرار باشد. همچنین ورودی Enable که در این راهنما ترمینال9 است را باید به ترمینال 12 وصل کنید.

همچنین ترمینال safetyEn+ باید به ترمینال 12 و ترمینال safetymen- نیز به ترمینال های 10 و11 وصل گردد. بعد از اینکه مقدار اتوتیون به 100% رسید می توانید ترمینال 9 را از 12 جدا کنید تا عبارت Done ظاهر گردد. در این صورت اتوتیون انجام شده است. 

 

gefran  adl300

اتوتیون نمودن درایو یاسکاوا L1000A - auto tune

مهندس محمدیان 

09132211861 

 

اتوتیون کردن موتور و درایو

در جاهایی که از درایوها در حالت vector control استفاده می شود درایو باید درک درستی از موتور داشته باشد و مقاومت اهمی و اندوکتانس های موتور را در اختیار داشته باشد.

با استفاده از عملکرد اتوتیون، درایو می تواند پارامترهای موتور را محاسبه کند.

پارامترهای گروهT1 به منظور اتوتیون موتورهای القایی می باشد.

انتخاب نوع اتوتیون شدن موتور

T1-01

اگر موتور، امکان حرکت آزادانه داشته باشد می توان اتوتیون چرخان را با قرار دادن مقدار T1-01  بر روی صفر تنظیم نمود ولی در بسیاری از کاربردها از جمله بالابر و آسانسور، معمولاً موتور همواره درگیر است و امکان حرکت آزدانه ندارد. پس پارامتر T1-01 را می توانید بر روی مقادیر 4,2,1  تنظیم کنید با انتخاب مقادیر 4,2,1 ، شما به درایو اجازه می دهید که بدون حرکت دادن موتور، و با اعمال ولتاژ و فرکانس به سیم پیچ موتور در حالت ساکن، پارامترهای موتور را محاسبه کند.

به منظور شروع اتوتیون، ابتدا ترمینال های Hc و H1 و H2 را به یکدیگر متصل کنید. سپس پارامترهای مربوط به اتوتیون را وارد درایو کنید.

ابتدا پارامتر T1-01 را برابر 1 قرار دهید بعد پارامترهای T1-10 تا T1-10 را به درایو بدهید.

توان نامی موتور

T1-02

ولتاژ نامی موتور

T1-03

جریان نامی موتور

T1-04

فرکانس نامی موتور

T1-05

تعداد قطب های موتور

T1-06

سرعت نامی موتور

T1-07

تعداد پالس های انکودر

T1-08

جریان بی باری موتور

T1-09

لغزش نامی موتور (Hz)

T1-10

 

وقتی پارامترهای بالا را وارد نمودید با فشار کلید  Run  اتوتیون آغاز می گردد. قبل از فشردن کلید Run   کنتاکتور خروجی درایو را در صورت وجود , با دست فشار دهید و تا پایان اتوتیون، کنتاکتور را در این حالت نگه دارید.

  یکبار T1-01 را بر روی 1 قرار دهید و اتوتیون کنید.

سپس مقدار T1-01 را بر روی 2 قرار دهید و دوباره اتوتیون کنید.

در انتها، مقدار T1-01 را بر روی 4 قرار دهید و مجدداً اتوتیون کنید.

کدهای خطا fault list درایو اینورتر کنترل تکنیک commander SE

کدهای خطا 

FAULT  LIST  

درایو  کنترل تکنیک

COMMANDER   SE

کد خطا

شماره  خطا

توضیح

UU

1

ولتاژ باس جریان مستقیم داخلی درایو  از مقدار مجاز , پایین تر آمده است . ولتاژ ورودی سه فاز را چک کنید . 

OU

2

ولتاژ باس جریان مستقیم داخلی درایو  از مقدار مجاز ,  فراتر رفته است .

مقاومت ترمز را چک کنید . مقدار شیب کاهش سرعت را کم کنید  و مدت زمان کاهش سرعت , زیادتر گردد.  اینرسی بار متصل به موتور , زیاد است .

OI.AC

3

اتصال کوتاه یا جریان زیاد در خروجی درایو .

اتوتیون را تکرار کنید .

سیم پیچهای موتور  و کابل رابط موتور را چک نمایید .

احتمال آسیب در خروجی درایو , وجود دارد .

با تلفن 09132211861  تماس بگیرید .

OI.br

4

جریان عبوری از ترانزیستور مربوط به مقاومت ترمز , زیاد است .

مقاومت ترمز را چک کنید .

Et

6

خطای خارجی

O.SP

7

خطای اضافه سرعت موتور .

اینرسی بار متصل به موتور , زیاد است و باعث اضافه سرعت شده است .

tune

18

خطا در زمان اتوتیون.

اگر اتوتیون از نوع چرخان است بار متصل به موتور را  باز کنید .

ارتباط بین خروجی درایو و موتور را چک نمایید .

It.br

19

توان تخلیه شده در مقاومت ترمز , زیادتر از حد است .

مقاومت ترمز را چک کنید .

شیب کاهش سرعت را کم و مدت زمان آن را زیادتر نمایید .

It.AC

20

بار سنگین , بر روی موتور و درایو , قرار دارد .

جریان خروجی درایو , زیادتر از حد مجاز است .

اتوتیون را تکرار کنید .

بار موتور و درایو را کم کنید .

احتمال اتصال کوتاه بر روی سیم پیچ موتور را بررسی نمایید .

Oht1

21

بار موتور , زیاد است . سیم پیچ موتور , داغ شده است .

Oht2

22

هیت سینک داخلی درایو , دمای بالاتر از 95  درجه دارد و داغ شده .

مسیر گردش هوا و فن خنک کننده درایو را چک کنید .

th

24

ترمیستور متصل به موتور , دمای زیادتر از حد مجاز را نشان میدهد .

O.Ld1

26

از منبع تغذیه داخلی 24+  ولت , جریان زیاد کشیده شده است .

CL

28

ورودی آنالوگ قطع شده است .

SCL

30

خطا در ارتباط سریال

EEF

31

پارامترهای موجود بر روی حافظه درایو , بر اثر نویز , از بین رفته است .

دوباره باید پارامترها را تنظیم نمایید .

PH

32

خطای قطع فاز ورودی . مسیر و ولتاژ سه فاز ورودی را چک نمایید .

rs

33

مقامت استاتور بیش از حد است . احتمالا در زمان اتوتیون , خطایی رخ داده است یا توان موتور , خیلی کمتر از توان درایو است .

اتوتین را تکرار کنید .

C.Err

182

خطای حافظه کوییکی

C.dat

183

خطای حافظه کوییکی

C.Acc

185

خطای حافظه کوییکی

C.rtg

186

خطای حافظه کوییکی

O.cL

189

ورودی آنالوگ , بیشاز حد مجاز است .

HFx

01-98

خطای سخت افزاری بر روی درایو .

جهت تعمیر , با شماره تلفن  09132211861  تماس بگیرید .

 

مهندس محمدیان 

09132211861 

 

control   techniques

تعمیر اینورتر و درایو توشیبا TOSHIBA

 مهندس محمدیان 

09132211861 

تعمیر انواع اینورتر و درایو ساخت توشیبا toshiba   

VF-S11 

VF-AS1 

VF-S15 

VF-NC3 

G7 

Q9 

P9 

H9 

 

آدرس : اصفهان - خیابان سجاد - انتهای خیابان سپهسالار - روبروی ورزشگاه لاوی - جنب مدرسه ابتدایی